Bolsius: hoe een Nederlandse wasfabriek uitgroeide tot een van de bekendste kaarsenproducenten
Er zijn maar weinig mensen die nog niet van Bolsius hebben gehoord. Meer dan 150 jaar geschiedenis heeft ervoor gezorgd dat een kleine wasblekerij kon uitgroeien tot een bekroonde speler op de internationale kaarsenmarkt. We doen de geschiedenis van Bolsius uit de doeken en we hebben het over de kaarsen die stap voor stap het assortiment van Bolsius vervoegden. Veel van deze kaarsen zijn nog steeds verkrijgbaar en worden door ons verkocht.
De oprichting van een wasblekerij in Schijndel
De geschiedenis van Bolsius begint bij Antonius Bolsius die in 1870 in Schijndel een wasblekerij oprichtte. Hij was de zoon van Allegonda Smits en Henricus Bolsius, de dorpsdokter die zich in 1850 in Schijndel had gevestigd. De grootvader van Antonius Bolsius was dan weer een welgestelde bierbrouwer.
Antonius Bolsius studeerde aan het College van de Paters Jezuïeten te Sittard en startte zijn wasblekerij meteen na het beëindigen van zijn studies. De wasblekerij werd aanvankelijk opgericht tegenover zijn ouderlijk huis. Later verhuisde hij het naar een stukje grond van zijn oom, in de Schijndelse Kerkendijk. Nog steeds is het hoofdkantoor van Bolsius er gevestigd. De pastoor van Schijndel was een belangrijke afnemer van zijn was. Ook andere kosters en pastoors vonden hun weg naar Bolsius zijn wasblekerij. Hij smolt er de gebleekte was, verpakte het en verzond het naar de pastoors en kosters die het gebruikten om hun eigen kerkkaarsen te maken.
Bolsius begint zelf kerkkaarsen te produceren
In 1906 sterft Antonius Bolsius en zijn twee zoons, Henricus en Godefridus Bolsius, zetten zijn levenswerk verder. Ze waren al langer in het bedrijf actief. In 1920 besloten de broers om niet enkel was te maken, maar om ook zelf de kerkkaarsen te produceren. De Schijndelse koster Marinus van Liempd leerde hen hoe ze de kerkkaarsen konden maken. Speciaal hiervoor had Antonius' meesterknecht Driek van Uden een gietmachine ontwikkeld. Er werden ook enkele dames aangenomen die de lont vlochten en de kaarsen inpakten. Er werden steeds meer kerkkaarsen gemaakt en in kerkelijke kringen werd er vol lof gesproken over de kaarsen van de gebroeders Bolsius. De kaarsen deden het zelfs zo goed dat de kerkkaarsen in 1927 het predicaat van pauselijk hofleverancier kregen.
Enkele moeilijke jaren breken aan
In 1940, met het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog, kreeg de kerkkaarsenproductie rake klappen. Het werd moeilijk om grondstoffen te vinden en het bedrijf legde zich tijdelijk toe op de productie van gipsen beeldjes. In 1944 werd een groot deel van Schijndel en de fabriek verwoest. Pas na de bevrijding van Schijndel werd de kaarsenproductie opnieuw hervat.
Na de Tweede Wereldoorlog leefde de economie opnieuw op. Kaarsen werden steeds vaker buiten de kerkelijke kringen gebruikt en daarom legde Bolsius zich ook toe op de productie van huishoudkaarsen, stompkaarsen en gotische kaarsen. Deze kaarsen zijn tot op heden nog steeds bij ons te verkrijgen. Wij verkopen deze kaarsen met uiteenlopende afmetingen, hoogtes en kleuren. Vooral de witte en ivoorkleurige stompkaarsen, maar ook de rustieke stompkaarsen in bijzondere kleuren zijn bij ons te verkrijgen. Een minstens even grote verscheidenheid aan kleuren en uitvoeringen merkt u op wanneer u ons assortiment aan gotische kaarsen onder de loep neemt.
Een nieuwe wind waait door het bedrijf
Al snel kreeg het bedrijf een nieuwe mokerslag te verwerken. In 1954 stierven de broers Bolsius namelijk bij een auto-ongeluk. Uiteindelijk nam L.J. Bolsius, die ook al directeur was van Nutricia, de leiding over. Onder zijn bewind zou de productie sterk worden uitgebreid. Als directeur van Nutricia had hij veel ervaring met de productie van melkpoeder op basis van melk. Dezelfde techniek paste hij toe om van vloeibare paraffine een paraffinepoeder te maken. Dit liet hij vervolgens persen tot theelichtjes. Het eerste geperste theelichtje zag op deze manier het levenslicht. Tot op heden zijn de theelichten van Bolsius een populaire keuze. Ze laten zich kenmerken door een lange brandduur en een heldere vlam, terwijl hun prijs wel heel scherp is.
Theelichten als de Theresia Devotielichten en de Alpengloei Theelichten worden ongelofelijk populair en het bedrijf groeit uit van een ambachtelijk bedrijf tot een middelgroot industrieel bedrijf. In 1961 brengt prinses Irene der Nederlanden persoonlijk een bezoek aan het bedrijf en laat ze speciale kaarsen maken voor het bruiloftsdiner van prinses Beatrix, die later Koningin der Nederlanden zou worden.
Bolsius wordt overgenomen en begint aan een snelle groei
In de jaren zeventig beslist Lambertus Bolsius om zich toe te leggen op andere uitdagingen. Hij besluit om het bedrijf te verkopen. Het is Anton Kristen, die met zijn kaarsenfabriek in Boxmeer al langer partylichten maakt, die Bolsius koopt. Omdat de naam zoveel bekendheid genoot, bleef de naam gewoon behouden.
Anton Kristen investeerde in de volautomatische productie van kaarsen en wist zo op te botsen tegen de toestroom van spotgoedkope kaarsen uit het Oostblok. Hij introduceerde daarnaast kaarsen in geschenkverpakkingen en met modieuze designs. Het bleek een gat in de markt te zijn. De daaropvolgende decennia zou Bolsius talloze andere bedrijven opslokken en uitgroeien tot een internationaal actieve leverancier van kaarsen. In 1983 nam Bolsius bijvoorbeeld de kaarsenfabriek Gouda-Apollo over. Een jaar later nam het ook de firma H. Hoogeland & Zn. over, een vooraanstaande producent van kerkkaarsen. In 1991 verkoopt Verkade de waxinelichtjesactiviteiten aan Bolsius. De waxinelichten van Bolsius worden onder andere vaak gebruikt in horecazaken.
In de jaren negentig roert Bolsius zich steeds meer op de buitenlandse kaarsenmarkt, met overnames in onder meer Denemarken, Duitsland en Oostenrijk. Er wordt zelfs een nieuwe fabriek geopend in Polen.
Recente ontwikkelingen binnen het assortiment van Bolsius
Op de bekende rustieke kaarsen is het wachten tot 2004. Deze rustiekkaarsen werden al snel beschikbaar in vrijwel alle kleuren van de regenboog en zijn heel geliefd bij consumenten. De Twilight kaarsen, een moderne terraskaars die vooral wordt geleverd aan horecaprofessionals, werd dan weer in 2009 geïntroduceerd. Met talloze concepten voor horecaprofessionals heeft Bolsius zich bovendien steeds nadrukkelijker gefocust op de zakelijke markt. Onder andere het Bolsius ReLight-concept, bestaande uit Gekleurde ReLight kaarsen met een extra lange brandduur en Relight kaarsen-houders voor binnen en buiten, kan in Nederland op veel bijval rekenen. Ook deze Bolsius-kaarsen zijn bij ons te verkrijgen. Op veel van deze kaarsen is onze staffelkorting van toepassing, waardoor grootverbruikers ze extra voordelig inkopen.