Over het merk: Haribo

Over het merk: Haribo

De Haribo-goudbeertjes bestaan 100 jaar: tijd voor een terugblik

Dit jaar bestaan de bekende Haribo-goudbeertjes 100 jaar. De afgelopen honderd jaar maakten deze Haribo-goudbeertjes wel heel wat mee. Oorlogen, ruimtereizen, smartphones, vliegtuigen en de uitvinding van het internet, het waren mooie en soms minder mooie tijden. Een eeuw is verstreken en voor ons is dit het ideale moment om even terug te blikken op de mooie geschiedenis van Haribo en de Haribo-goudbeertjes. We nemen ook de verschillende snoepjes van Haribo onder de loep.

De voorloper van de Haribo-goudbeertjes bestaat sinds 1922

Haribo is in 1920 opgericht door Hans Riegel in het Duitse Bonn. De naam is dan ook een acroniem van de naam van de oprichter en de naam van de stad waar het allemaal begon. Het startkapitaal op het moment van de oprichting bestond uit een zak suiker, een marmeren plaat, een koperen pot, een wals en een kachel. De eerste productie gebeurde in een huisje in de Bergstraße te Bonn. Hans maakte toen al snoep, maar de Haribo-goudbeertjes waren nog niet meteen van de partij.

Gelukkig hoefde de wereld er niet lang op te wachten, want in 1922 vond Hans de Tanzbär uit. De Tanzbär is de voorloper van de geliefde Haribo-goudbeertjes. Het was wat groter en zachter dan de hedendaagse Haribo-goudbeertjes, omdat Hans Arabische gom gebruikte in plaats van gelatine. Innovaties volgden elkaar op en Hans stopte niet bij de Haribo-goudbeertjes. In 1925 begon hij bijvoorbeeld met de productie van drop, iets waar wij Nederlanders het bedrijf nog steeds dankbaar voor zijn.

Snelle groei na de Tweede Wereldoorlog

De Haribo-goudbeertjes waren al meteen een groot succes, maar in 1945 gebeurde het ondenkbare: de 52-jarige Hans Riegel overleed veel te vroeg. Zijn twee zoons, Hans Junior en Paul, keerden pas later uit krijgsgevangenschap terug. Daarom moest Gertrud, de vrouw van Hans, enige tijd het bedrijf leiden. Ze deed dat bijzonder goed en bewees dat ook vrouwen aan het hoofd van bedrijven kunnen staan.

Het is wanneer de zoons uit krijgsgevangenschap terugkeren, dat het bedrijf een snelle groei kende. Op het einde van de oorlog telde het bedrijf dertig medewerkers. Vijf jaar na de oorlog waren dat er ongeveer duizend. De grote internationale expansie vond plaats vanaf de jaren '60. Het is ook dan dat de bekende goudberen in de vorm waarin we ze vandaag kennen op de markt kwamen. Rond diezelfde periode verscheen Haribo's eerste reclamespot op het televisiescherm. "Haribo macht Kinder froh und Erwachsene ebenso", klonk het toen. Tot op heden weet iedereen nog steeds dat Haribo kinderen blij maakt. En ja, ook ouderen horen daarbij.

In de jaren '80 veroverden de Haribo-goudbeertjes de Amerikaanse supermarkten. Tegenwoordig zijn de Haribo-goudbeertjes overal ter wereld te verkrijgen. Maar liefst 7000 mensen werken voor het bedrijf en dat op zestien verschillende locaties.

Haribo is meer dan alleen de Haribo-goudbeertjes

Hoewel de Haribo-goudbeertjes veruit het bekendste product van dit bedrijf zijn, gaat het assortiment tegenwoordig wel heel ver. Het omvat bijvoorbeeld kersen, perziken, marshmallows en snoepbananen. Veel van deze snoepjes zijn apart te verkrijgen, maar ook in mixzakken. Een heel bekende mixverpakking is de Haribo starmix. Onder een andere merknaam brengt het bedrijf ook de Maoam snoepjes op de markt. Dat kan, omdat het bedrijf in de jaren '80 de rechten op deze snoepen heeft overgenomen. Dit cultmerk is voornamelijk bekend omwille van de lekkere kauwbonbons.

Zorgvuldige productie door Haribo

Fruitgom, de categorie waartoe de Haribo-goudbeertjes behoren, is en blijft het populairste product van dit bedrijf. Bij de productie van fruitgom worden de snoepjes onder hoge druk in een vorm geperst. De vormpjes worden zorgvuldig ontworpen. De drop van Haribo is in talloze variëteiten te verkrijgen, maar bevat telkens minstens drie procent zoethoutextract. Het wordt in uiteenlopende vormen gegoten of geperst. Men maakt zo onder meer dropveters, droprollen en dropstokken. Van de gewikkelde veters maakt men Rotella een dropsnoepje dat lekker is om af te rollen of om er zo in te bijten.

De productie gebeurt altijd heel zorgvuldig, ongeacht of het nu gaat om de Haribo-goudbeertjes of de andere snoepjes van dit merk. Alles wordt ook even zorgvuldig verpakt. Zowel kleine zakjes met snoep als grote kiloverpakkingen en silo's zijn te verkrijgen. Bij 4UStore verkopen we het allemaal.