Schoonmaak en hygiëne in de hotellerie

Schoonmaak en hygiëne in de hotellerie

Schoonmaak is een essentieel onderdeel van gastvrijheid. Een goede hygiëne zou dan ook vanzelfsprekend moeten zijn in hotels. Helaas is dit in vele gevallen niet zo. Vooral hotels durven wel eens een steekje laten vallen, zo blijkt uit verschillende onderzoeken die jaarlijks worden gedaan. Vele hotelkamers worden slecht schoongemaakt met alle gevolgen van dien: vieze WC's, schimmel in de badkamer en op de muur, grote hoeveelheden stof op het meubilair en zelfs vieze vlekken op het matras. Het is overigens niet een bepaald soort hotel dat slecht scoort. Vieze, slecht schoon gemaakte kamers werden zowel gevonden in familiehotels als grote ketenhotels. Het blijkt dat vooral de vloer van de douche en de badkuip probleemgebieden zijn die extra aandacht vergen. Wat zijn nu de oorzaken van deze gebrekkige hygiëne en hoe lossen we dit op? 

Schoonmaak: oorzaken van een gebrekkige hygiëne

Een hotelkamer dient schoon te zijn. Is dit niet het geval dan is dit voor de gast een slechte start van de vakantie en dit is niet iets wat men snel vergeet. Een recensie op een reviewsite is snel geschreven en de ondernemer heeft hier jarenlang last van. Bezuinigingen zijn vaak de oorzaak van slecht schoon gemaakte hotelkamers. Dit in combinatie met een slechte planning en het feit dat de housekeepers wellicht te weinig tijd krijgen om een hotelkamer goed schoon te maken. Daarnaast is er de afweging of men de schoonmaak zelf doet of uitbesteedt. Feit is dat de gast betaalt voor een schone hotelkamer en mocht de kamer niet schoon zijn, dan is het volledig terecht dat een hotelier hierop wordt afgerekend. 

Schoonmaak: probleemgebieden

Naast de eerder genoemde badkuip en douchebak zijn er meerdere probleemgebieden in een hotelkamer. Wat dacht u van de wasbak en het bureau en natuurlijk de telefoon, afstandsbediening, lichtknoppen en deurklinken. Deze worden immers het meest aangeraakt met de handen en zijn dan ook een broeinest voor bacteriën. Vreemd eigenlijk, dat de voorwerpen die veruit het meest worden aangeraakt, snel vergeten worden bij de schoonmaak. Laten we voorop stellen dat de schoonmaak in de meeste gevallen goed gedaan wordt, maar het is aan te raden toch voor de zekerheid tissues, schoonmaakdoekjes en misschien wel handschoenen mee te nemen. U weet tenslotte nooit waar u terecht komt :). Natuurlijk is het belangrijk om dagelijks een aantal keren de handen te wassen. Als aanvulling hierop is een desinfectiemiddel wenselijk om de handen mee in te smeren. Dit doodt alle schadelijke bacteriën op de handen. 

Schoonmaak: tips

We hebben enkele mogelijke oorzaken genoemd van het feit dat hotelkamers niet altijd even schoon zijn: bezuinigingen, slechte planning en onvoldoende tijd. Natuurlijk zijn er nog een heleboel andere mogelijke oorzaken te noemen voor de slechte schoonmaak van de hotelkamers. Mogelijk zijn de housekeepers niet gemotiveerd of hebben ze slecht materiaal en schoonmaakproducten tot hun beschikking. De schoonmaak van een hotelkamer is zeer belangrijk, het is zelfs een criterium waarop een hotel wordt beoordeeld door de gast. Het is daarom van belang dat men goed geschoolde housekeepers in dienst heeft die beschikking hebben tot de juiste schoonmaakmiddelen en voldoende tijd hebben om een hotelkamer naar behoren schoon te maken. Mocht u vragen hebben over bepaalde schoonmaakartikelen of bent u op zoek naar schoonmaak-advies op maat voor een specifieke locatie, neem dan snel contact met ons op.